Forschungspublikationen zum Sprachbildenden Unterricht
-
Prediger, S., Erath, K. & Moser Opitz, E. (2019). The language dimension of mathematical difficulties. In A. Fritz, V. Haase, P. Räsänen (Hrsg.), International Handbook of math learning difficulties: From the laboratory to the classroom (S. 437–455). Cham: Springer. (Open Access zur Vorversion hier)
-
Prediger, S. (2019). Welche Forschung kann Sprachbildung im Fachunterricht empirisch fundieren? Ein Überblick zu mathematikspezifischen Studien und ihre forschungsstrategische Einordnung. In B. Ahrenholz, S. Jeuk, B. Lütke, J. Paetsch & H. Roll (Hrsg.), Fachunterricht, Sprachbildung und Sprachkompetenzen (S. 19-38). Berlin: De Gruyter. (Green Access zur Vorversion hier)
-
Prediger, S. (2019). Mathematische und sprachliche Lernschwierigkeiten – Empirische Befunde und Förderansätze am Beispiel des Multiplikationskonzepts. Lernen und Lernstörungen, 8(4), 247-260. doi.org/10.1024/2235-0977/a000268
-
Dröse, J. & Prediger, S. (2019). Scaffolding für fachbezogene textsortenspezifische Lesestrategien – Entwicklungsforschungsstudie zur Förderung des Umgangs mit Textaufgaben. In B. Ahrenholz, S. Jeuk, B. Lütke, J. Paetsch & H. Roll (Hrsg.), Fachunterricht, Sprachbildung und Sprachkompetenzen (S. 107-134). Berlin: De Gruyter. (Green Access zur Vorversion hier)
-
Erath, K., Prediger, S., Quasthoff, U. & Heller, V. (2018). Discourse competence as important part of academic language proficiency in mathematics classrooms: The case of explaining to learn and learning to explain. Educational Studies in Mathematics, 99(2), 161–179. doi.org/10.1007/s10649-018-9830-7 (Open Access)
-
Prediger, S. & Wessel, L. (2018). Brauchen mehrsprachige Jugendliche eine andere fach- und sprachintegrierte Förderung als einsprachige? Differentielle Analysen zur Wirksamkeit zweier Interventionen in Mathematik. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 21(2), 361-382. doi.org/10.1007/s11618-017-0785-8. (frei zugängliche Vorfassung hier)
-
Prediger, S. (2018). Comparing and combining research approaches to empirically inform the design of subject-matter interventions: The case of fostering language learners’ strategies for word problems. RISTAL – Journal for Research in Subject-matter Teaching and Learning, 1(1), 4-18. doi.org/10.23770/rt1808. (Open Access)
-
Prediger, S. (2018). Design-Research als fachdidaktisches Forschungsformat: Am Beispiel Auffalten und Verdichten mathematischer Strukturen. In Fachgruppe Paderborn (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2018 (S. 33-44). Münster: WTM.
-
Prediger, S. & Schüler-Meyer, A. (2018). Mathematikunterricht: Interkulturelle Perspektiven auf Mathematikunterricht - Ein Überblick zum Diskussionsstand. In I. Gogolin, V. Georgi, M. Krüger-Potratz, D. Lengyel & U. Sandfuchs (Hrsg.), Handbuch Interkulturelle Pädagogik (S. 518-525). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
-
Sahin-Gür, D. & Prediger, S. (2018). “Growth goes down, but of what?” A case study on language demands in qualitative calculus. In E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg & L. Sumpter (Hrsg.), Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, S. 99-106). Umeå: PME.
-
Pöhler, B., George, A. C., Prediger, S. & Weinert, H. (2017). Are word problems really more difficult for students with low language proficiency? Investigating percent items in different formats and types. IEJME – International Electronic Journal of Mathematics Education, 12(3), 667-687.
-
Prediger, S. & Hein, K. (2017). Learning to meet language demands in multi-step mathematical argumentations: Design Research on a subject-specific genre. European Journal of Applied Linguistics, 5(2), 309-335. (here is a link to the downloadable preliminary version)
-
Prediger, S. & Zindel, C. (2017). School academic language demands for understanding functional relationships - A design research project on the role of language in reading and learning. Eurasia Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(7b), 4157-4188.
-
Pöhler, B., Prediger, S. & Neugebauer, P. (2017). Content- and language integrated learning: A field experiment for percentages. In B. Kaur, W.K. Ho, T.L. Toh & B.H. Choy (Hrsg.), Proceedings of the 41st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, S. 4.73-4.80). Singapore: PME.
-
Prediger, S. & Götze, D. (2017). Sprachbildung als langfristige Entwicklungsaufgabe - Praktische Ansätze und ihre empirische Fundierung am Beispiel Algebra. In A. S. Steinweg (Hrsg.), Sprache und Mathematik. Tagungsband des AK Grundschule in der GDM 2017 (S. 9-24), Bamberg: University of Bamberg Press.
-
Quasthoff, U. & Prediger, S. (2017). Fachbezogene Unterrichtsdiskurse zu Beginn der weiterführenden Schule - Interdisziplinäre Untersuchungen zur Unterstützung von sprachlichem und fachlichem Lernen. In W. Thielmann, C. Trautmann, A. Krause & G. Lehmann (Hrsg.), Form und Funktion. Festschrift für A. Redder (S. 625-644). Tübingen: Stauffenburg.
-
Wessel, L. & Prediger, S. (2017). Differentielle Förderbedarfe je nach Sprachhintergrund? Analysen zu Unterschieden und Gemeinsamkeiten zwischen sprachlich starken und schwachen, einsprachigen und mehrsprachigen Lernenden. In D. Leiss, M. Hagena, A. Neumann & K. Schwippert (Hrsg.), Mathematik und Sprache - Empirischer Forschungsstand und unterrichtliche Herausforderungen (S. 165-187). Münster: Waxmann.
-
Prediger, S., Clarkson, P. & Bose, A. (2016). Purposefully Relating Multilingual Registers: Building Theory and Teaching Strategies for Bilingual Learners Based on an Integration of Three Traditions. In R. Barwell, P. Clarkson, A. Halai, M. Kazima, J. Moschkovich, N. Planas, M. Setati-Phakeng, P. Valero & M. Villavicencio (Hrsg.), Mathematics education and language diversity: The 21st ICMI Study (S. 193-215). Cham / Heidelberg: Springer. (Hier ist die OpenAccess-Version des Artikels)
-
Pöhler, B. & Prediger, S. (2015). Intertwining lexical and conceptual learning trajectories - A design research study on dual macro-scaffolding towards percentages. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(6), 1697-1722. (here is the link to the preliminary version).
-
Prediger, S. & Krägeloh, N. (2015). Low achieving eighth graders learn to crack word problems: a design research project for aligning a strategic scaffolding tool to students’ mental processes. ZDM Mathematics Education, 47(6), 947-962. (Here is the original version at Springer link).
-
Prediger, S. & Pöhler, B. (2015). The interplay of micro- and macro-scaffolding: An empirical reconstruction for the case of an intervention on percentages. ZDM Mathematics Education, 47(7), 1179-1194. (Here is the origInal version at Springer link).
-
Prediger, S., Wilhelm, N., Büchter, A., Gürsoy, E. & Benholz, C. (2015). Sprachkompetenz und Mathematikleistung – Empirische Untersuchung sprachlich bedingter Hürden in den Zentralen Prüfungen 10. Journal für Mathematik-Didaktik, 36(1), 77-104. (Original version available at www-springerlink.com here, Open access web version here, English version here)
-
Pöhler, B., Prediger, S. & Weinert, H. (2015). Cracking percent problems in different formats: The role of texts and visual models for students with low and high language proficiency. In K. KR. & N. Vondrová (Hrsg.), CERME9. Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Prague: Charles University / ERME, 331-338.
-
Prediger, S. & Krägeloh, N. (2015). “x-arbitrary means any number, but you do not know which one” - The epistemic role of languages while constructing meaning for the variable as generalizers. In A. Halai & P. Clarkson (Hrsg.), Teaching and Learning Mathematics in Multilingual Classrooms: Issues for Policy, Practice and Teacher Education. Rotterdam: Sense, 89-108.
-
Prediger, S. & Wessel, L. (2013). Fostering German language learners' constructions of meanings for fractions - Design and effects of a language- and mathematics-integrated intervention. Mathematics Education Research Journal, 25(3), 435-456.
-
Prediger, S. (2013). Darstellungen, Register und mentale Konstruktion von Bedeutungen und Beziehungen – Mathematikspezifische sprachliche Herausforderungen identifizieren und überwinden. In M. Becker-Mrotzek, K. Schramm, E. Thürmann & H.J. Vollmer (Hrsg.), Sprache im Fach – Sprachlichkeit und fachliches Lernen. Münster et al.: Waxmann, 167-183.
-
Prediger, S., Clarkson, P. & Bose, A. (2012). A way forward for teaching in multilingual contexts: purposefully relating multi lingual registers. In ICME-12: Preconference Proceedings of the 12th International Congress on Mathematical Education. TSG 30: Mathematics education in a multilingual and multicultural environment. Seoul, Korea: ICMI, 6213-6222.
-
Prediger, S. & Wessel, L. (2011). Relating registers for fractions - Multilingual learners on their way to conceptual understanding. In M. Setati, T. Nkambule & L. Goosen (Hrsg.), Proceedings of the ICMI Study 21 - Mathematics and Language Diversity, Sao P.o, Brazil, 324-333.
-
Prediger, S. & Wessel, L. (2011). Darstellen – Deuten - Darstellungen vernetzen: Ein fach- und sprachintegrierter Förderansatz für mehrsprachige Lernende im Mathematikunterricht. In S. Prediger & E. Özdil (Hrsg.), Mathematiklernen unter Bedingungen der Mehrsprachigkeit – Stand und Perspektiven der Forschung und Entwicklung. Münster: Waxmann, 163-184.
Forschungspublikation zur Mehrsprachigkeit im Unterricht
-
Prediger, S., Kuzu, T., Schüler-Meyer, A., & Wagner, J. (2019). One mind, two languages – separate conceptualisations? A case study of students’ bilingual modes for dealing with language-related conceptualisations of fractions. Research in Mathematics Education, 21(2), 188–207. doi:10.1080/14794802.2019.1602561 (Open Access).
-
Schüler-Meyer, A., Prediger, S., Kuzu, T., Wessel, L. & Redder, A. (2019). Is Formal language proficiency in the home language required to profit from a bilingual teaching intervention in Mathematics? A mixed methods study on fostering multilingual students’ conceptual understanding. International Journal of Science and Mathematics Education, 17(2), 317-399. doi.org/10.1007/s10763-017-9857-8 (Open Access).
-
Schüler-Meyer, A., Prediger, S., Wagner, J. & Weinert, H. (2019). Bedingungen für zweisprachige Lernangebote – Videobasierte Analysen zu Nutzung und Wirksamkeit einer Förderung zu Brüchen. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 66(3), 161-175. doi.org/10.2378/peu2019.art09d (Open Access).
-
Wagner, J., Kuzu, T., Redder, A. & Prediger, S. (2018). Vernetzung von Sprachen und Darstellungen in einer mehrsprachigen Matheförderung – linguistische und mathematikdidaktische Fallanalysen. Fachsprache - International Journal of Specialized Communication, 40(1-2), 2-23. doi.org/10.24989/fs.v40i1-2.1600.
-
Kuzu, T. & Prediger, S. (2017). Two languages – separate conceptualizations? Multilingual students’ processes of combining conceptualizations of the part-whole concept. In B. Kaur, W.K. Ho, T.L. Toh & B.H. Choy (Hrsg.), Proceedings of the 41st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, S. 121-128). Singapore: PME.
-
Meyer, M. & Prediger, S. (2011). The use of first language Turkish as a resource - A German case study on chances and limits for building conceptual understanding. In M. Setati, T. Nkambule & L. Goosen (Hrsg.), Proceedings of the ICMI Study 21 - Mathematics and Language Diversity, Sao P.o, Brazil, 225-234.
-
Meyer, M. & Prediger, S. (2011). Vom Nutzen der Erstsprache beim Mathematiklernen. Fallstudien zu Chancen und Grenzen erstsprachlich gestützter mathematischer Arbeitsprozesse bei Lernenden mit Erstsprache Türkisch. In S. Prediger & E. Özdil (Hrsg.), Mathematiklernen unter Bedingungen der Mehrsprachigkeit – Stand und Perspektiven der Forschung und Entwicklung. Münster: Waxmann, 185-204.
Forschungspublikation zur Lehrerbildung zum Sprachbildenden Unterricht
-
Prediger, S. (online first). Promoting and investigating Teachers’ Pathways towards Expertise for Language-Responsive Mathematics Teaching. To appear in Mathematics Education Research Journal. doi.org/10.1007/s13394-019-00258-1
-
Prediger, S. (2019). Design-Research in der gegenstandsspezifischen Professionalisierungsforschung – Ansatz und Einblicke in Vorgehensweisen und Resultate. In T. Leuders, E. Christophel, M. Hemmer, F. Korneck & P. Labudde (Hrsg.), Fachdidaktische Forschung zur Lehrerbildung (S. 11-34). Münster: Waxmann.
-
Prediger, S., Sahin-Gür, D. & Zindel, C. (2018). Are Teachers’ language views connected to their diagnostic judgments on students’ explanations? In E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg & L. Sumpter (Hrsg.), Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, S. 11-18). Umeå: PME.
-
Prediger, S., Quasthoff, U., Vogler, A.-M. & Heller, V. (2015). How to elaborate what teachers should learn? Five steps for content specification of professional development programs, exemplified by “moves supporting participation in classroom discussions”. Journal für Mathematik-Didaktik, 36(2), 233-257. (Original version available at www-springerlink.com here)
-
Prediger, S., Tschierschky, K., Wessel, L. & Seipp, B. (2012). Professionalisierung für fach- und sprachintegrierte Diagnose und Förderung im Mathematikunterricht. Entwicklung und Erprobung eI. Konzepts für die universitäre Fachlehrerbildung. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 17(1), 40-58.